Potrivit informațiilor oficiale prezentante in cadrul bilanțului salvatorilor DSU pentru 2021, anul trecut a însemnat gestionarea a peste 586.000 de intervenţii, ceea ce reprezintă o medie zilnică de aproximativ 1.600 de cazuri.
”Pe timpul misiunilor desfăşurate, colegii noştri au salvat 12.562 de persoane şi peste 18.000 de animale şi păsări. Totodată, 464.279 de persoane au fost asistate medical de către echipajele SMURD. În domeniul prevenirii situaţiilor de urgenţă, instituţia noastră a răspuns la peste 29.000 de solicitări pentru obţinerea avizelor şi autorizaţiilor de securitate la incendiu şi protecţie civilă. Totodată, anul trecut au fost desfăşurate peste 39.000 de controale la obiective de investiţii, operatori economici şi localităţi”, au transmis reprezenanții DSU, la ceas de bilanț.
Alte cifre de luat în seamă:
În 2021, pe fondul creșterii complexității situațiilor de urgență și în scopul eficientizării gradului de răspuns, în cadrul DSU au fost înființate alte 2 direcții, alături de Direcția Generală Urgențe Medicale, și anume, Direcția Generală Protecție Civilă, respectiv Direcția Suport Decizional.
Societatea, așa cum o știm se află într-o continuă schimbare, iar acest acest lucru atrage după sine noi forme de adaptare pentru întregul personal care activează în domeniul salvării populației. Complexitatea și diversitatea situațiilor de urgență la care, cu toții suntem martori, ne obligă pe noi, profesioniștii din acest domeniu să nu uităm că pregătirea personalului, dotarea cu tehnică de intervenție modernă a salvatorilor și pregătirea populației reprezintă bazele care conduc în final, la ceea ce pentru noi este sfânt, salvarea de vieți omenești.
O astfel de situație de urgență, care a surprins și a impactat o lume întreagă este pandemia de COVID-19. Și în anul 2021, din cauza acestei crunte maladii, personalul medical din cadrul spitalelor și unităților de primiri urgențe și echipajele de acordare a asistenței medicale de urgență au depus eforturi uriașe pentru ca pacienții infectați cu noul Coronavirus să aibă o nouă șansă la viață.
Anul 2021 a atras după sine situații limită, adevărate provocări, cărora le-am acordat atenție sporită, tocmai în ideea că incidența lor impactau grav comunitățile.
Solidaritatea europeană materializată prin acțiuni concrete de sprijin ale tuturor țărilor afectate de situații de urgență diverse a reprezentat și continuă să reprezinte de o manieră prioritară pasul premergător către ceea ce numim în managementul situațiilor de urgență, revenirea la starea de normalitate.
Astfel, Mecanismul european de protecție civilă a demonstrat lumii întregi că prin implicare și conlucrare, țările participante pot fi un sprijin real pentru statele afectate atât de pandemie, cât și de alte situații limită. România a acționat constant și a oferit ajutorul altor state aflate în situații critice.
Numai în anii 2020, respectiv 2021, România prin DSU și IGSU a efectuat 37 de astfel de misiuni umanitare. De asemenea, când țara noastră s-a confruntat cu o criză sanitară fără precedent din cauza maladiei de COVID-19, România a beneficiat de asistență internațională după declanșarea Mecanismului de Protecție Civilă. Materiale sanitare, medicamente, echipe medicale, transferuri de pacienți români în străinătate, toate acestea sunt rezultatul unor parteneriate strategice pe care țara noastră, prin DSU, le-a încheiat, în scopul consolidării domeniului de protecție civilă din România și prezentarea acestuia în plan internațional ca un adevărați reper de încredere, promptitudine și profesionalism.
În plan operațional, cu sprijinul ministrului afacerilor interne, domnul Lucian Bode, al Guvernului, am reușit să luăm măsuri pentru consolidarea IGSU și a unităților subordonate, iar pasul concret făcut în această direcție este reprezentat de implementarea, prin Hotărâre de Guvern a suplimentării statelor de organizare ale pompierilor salvatori cu 8400 de posturi pentru militari voluntari angajați pe bază de contract și subofițeri din zona operativă. Astfel, arma pompierilor va recupera o parte importantă din posturile pierdute în ultimii ani.
În cursul acestui an, structurile aflate în coordonarea DSU au reușit să încheie contracte ferme pentru livrare de echipamente de intervenție la situațiile de urgență care depasesc ca sumă 400 milioane Euro, finanțate în proporție de 85% din fondurile UE nerambursabile.
Astfel, IGSU si IGAv au încheiat acordurile cadru, respectiv contractele ferme, pentru 476 autospeciale de pompieri, 6 elicoptere medii-grele Black Hawk din totalul de 12 prevăzute în acordul cadru, 2 avioane mediu curier de terapie intensivă, 10 ambulanțe de terapie intensivă pentru transportul nou născuților, 32 de autopciale de transport personal și multiple vicitime, 19 autospeciale de intervenție pirotehnică, 14 containere de cazarmament pentru sprijinul persoanelor sinistrate, 4 autospeciale suport radio, 8 autospeciale de stingere cu pulbere, o instalație de potabilizare a apei de capacitate mare, un centru mobil de comandă de mare capacitate pentru a fi utilizat la nivel național și 33 de centre mobile de comandă județene. Toate echipamentele menționate mai sus le veți vedea în urmatorii doi ani intrând în serviciul populației și intervenind pentru salvarea vietii.
foto: DSU, ISU Prahova