Bucuria pe care ne-o aduc copiii este întotdeauna însoțită de grija pentru dezvoltarea lor armonioasă din punct de vedere fizic dar și intelectual și… emoțional. Aceste preocupări devin de multe ori adevărate provocări pentru părinți.
Pedagogul italian Maria Montessori susține că, încă de la vârste foarte fragede copiii își pot însuși toate modulațiile caracteristice unui limbaj și că încercarea de a obține aceste modulații mai târziu presupune un efort mai mare.
Experții incurajează studiul limbilor străine la copii datorită modului în care le afectează dezvoltarea creierului. Studiile au arătat cum creierul unui copil are câteva arii active în achiziția limbajului, capacitate diminuată semnificativ odată cu înaintarea în vârsta. Cu alte cuvinte, ei asimilează cu o mai mare ușurință limbile străine cu care intră în contact și asta îi ajută în ceeace privește capacitatea dememorare și analiză pe tot parcursul vieții.
Logopezii șispecialiștii în educație spun la unison că învățarea uneia sau mai multor limbi străine dezvoltă gândirea critică, analitică, dar și abstractă. Astfel, copiii sunt capabili sa ofere mai multe răspunsuri la o singură întrebare, vor avea abordări multiple pentru anumite situații. Pentru o singură noțiune vor avea mai multe reprezentări lingvistice : denumirea în limbă nativă, denumirea în a doua limbă, dar și sinonimele acestora.
Un exemplu foarte bun aici ar fi modul în care copiii învață caracterele chinezești. Semnele grafice reprezintă idei abstracte iar copiii își folosesc imaginația pentru a le descoperi sensurile și mai apoi pentru a le memora, de exemplu:上 deasupra, 中 la mijloc, 下 dedesubt, 雨ploaie, 吃 a manca.
DETALII demne de luat în seamă:
„Specialiștii atrag atenția că numai auzul a două limbi ajută sugarii să dezvolte abilități cognitive înainte de a vorbi. Un nou studiu arată că sugarii crescuți în medii bilinguale dezvoltă abilități cognitive de bază precum luarea de decizii și rezolvarea de probleme chiar înainte de a vorbi.
Studiul, efectuat la University of Washington, a testat 16 sugari. Jumătatea proveneau din familii vorbitoare de limba engleză și jumătate din familii vorbitoare de engleză și spaniolă. Sugarii au ascultat o varietate de sunete vorbite de tipul sunetelor specifice preverbale negleze și spaniole.
IMPORTANT: Cercetătorii au monitorizat răspunsul sugarilor la sunete folosind magnetoencefalografia (MEG) ceea ce i-a ajutat să identifice clar ce părți ale creierului au fost activate pe calea activității electro-magnetice.
Copiii din familiile vorbitoare de engleză și spaniolă au avut multă activitate în cortexul prefrontal și orbito-frontal — regiunile creierului responsabile de funcțiile executive precum luarea de decizii și rezolvarea problemelor. “Rezultatele noastre sugerează că înainte chiar de a începe să vorbească, sugarii crescuți în familii bilingvi exersează sarcini legate de funția executivă”, spune autorul principal, Naja Ferjan Ramírez.
“Sugarii crescuți ascultând 2 limbi par să fie deschiși la sunetele unei noi limbi mai mult timp decât sugarii monolingvi ceea ce este un lucru bun și foarte adaptativ de făcut pentru creierele lor”, spune co-autoarea Patricia Kuhl. Acest mecanism adaptativ aduce beneficii enorme și sugarilor și adulților. Multe studii, precum acesta al National Center for Biotechnology Information, au arătat că adulții bilingvi au funcții executive cerebrale mai bune decât adulții care vorbesc o singură limbă. Aceasta înseamnă că adușții bilingvi sunt mai capabili să schimbe concentrarea între sarcini, să-și reamintească lucruri și demonstrează un nivel mai înalt de rezolvare a problemelor și abilități de planificare. Copiii bilingvi demonstrează și ei aceste abilități. În plus, toate aceste funcții executive cerebrale sunt cheia succesului la școală iar succesul academic este un mare indicator al fericirii pe termen lung. Învățarea unei a doua limbi poate chiar ajta la prevenirea sau întârzierea debutului bolilor cerebrale degenerative precum demența sau boala Alzheimer la adulții în vârstă.
În esență, nu există nici un rău în a vorbi 2 limbi iar cel mai bun moment de a începe este repede.
“Rezultatele noastre subliniază noțiunea că cei mici nu doar sunt capabili să învețe mai multe limbi ci copilăria precoce este timpul optim pentru a începe”, este concluzia trasă de Ferjan Ramírez, iar cercetătorii în neuroștiințe sunt de acord cu ea: cel mai bun lucru este că se poate crește un copil bilingv chiar dacă părintele nu este bilingv.
Dacă părinții sunt bilingvi sau parte a unei familii bilingve se poate încerca metoda ”un părinte, o limbă”. Sugarul trebuie să știe care părinte vorbește care limbă. În acest fel toată lumea știe la ce să se aștepte și sugarul știe cum să răspundă. Dacă părinții nu sunt bilingvi pot totuși expune sugarul la diferite limbi străine. Pot fi urmprite emisiuni în limbi străine împreună cu copilul.
Cât timp sugarul este expus unor cuvinte străine în mod constant în același context aceasta va aduce beneficii. Părinții pot încerca să se folosească de comunități de schimb de limbă unde copilul poate vorbi o altă limbă cu persoane native în acea limbă. Și copilul și părintele pot avea beneficii din această practică constantă”.(După Laurie Vazquez/ sursa BABY CARE SIBI)
alte surse: Prof. logoped Livia Ionescu, Facebook