Pofta buna la oua! Dar nu faceti abuz!!!

Mancati oua, dar nu faceti abuz!!!Ouale contin unele dintre cele mai cunoscute vitamine si minerale care ajuta la mentinerea functiilor esentiale ale organismului.

Un singur ou contine peste 6 g proteine si mai multi nutrienti importanti pentru buna functionare a organismului, insa, din nefericire, tot un singur ou contine aproximativ 212 mg colesterol.

Vitamina D

Ouale si, in special, galbenusul de ou, sunt una dintre putinele surse alimentare care prezinta cantitati semnificative de vitamina D, alaturi de pestele gras, ficatul si carnea.
In prezent, este recunoscut faptul ca vitamina D nu este importanta numai pentru sanatatea oaselor, dar are alte roluri-cheie in modularea functiei imunitare si recuperarea neuromusculara, dar si in procesul inflamatiei.
Exista o serie de dovezi obtinute in urma unor studii efectuate atat pe animale, dar si studii epidemiologice care sugereaza ca situatia vitaminei D poate influenta imbatranirea celulara, dar, in acelasi timp, trebuie sa stim ca vitamina D este implicata si in etiologia diverselor afectiuni cronice, inclusiv diabet de tip 1 si de tip 2, boli cardiovasculare, unele tipuri de cancer si scleroza multipla, desi rezultatele nu sunt inca concludente.

Sinteza de catre organism a vitaminei D in urma expunerii la lumina soarelui ramane cea mai importanta sursa de vitamina D pentru majoritatea oamenilor, insa expunerea excesiva la soare este considerata a fi cauza celor mai multe cazuri de cancer de piele, mai ales de melanom, tipul de cancer de piele cu cea mai rapida dezvoltare in Marea Britanie, astfel incat s-a pus un accent semnificativ pe protectia pielii.
Prin urmare, se pune un accent deosebit pe importanta surselor de vitamina D fie ca vorbim despre produse alimentare sau suplimente alimentare, mai ales in cazul persoanelor cu o expunere redusa la soare.

Carotenoizi
Specialistii ne transmit ca exista dovezi ca alte substante care se gasesc in oua, care nu sunt clasificate ca substante nutritive – carotenoizii luteina si zeaxantina – ar putea fi implicate in prevenirea cataractei si degenerarii maculare legate de varsta (AMD), o cauza majora de orbire in cazul persoanelor in varsta, desi acest lucru face subiectul unor dezbateri continue.  

Colina
Ouale sunt, de asemenea, bogate in colina, o componenta esentiala a tuturor celulelor.

Precum acidul folic si alte vitamine B, colina furnizeaza grupari metil pentru metabolismul intermediar, după cum aflam de la nutritionisti.

Colina este esentiala pentru integritatea si functia membranelor celulare si studiile pe animale sugereaza ca are un rol in dezvoltarea normala a creierului si memoriei.

Un singur ou fiert asigură:

  • Vitamina A: 6% din Doza Zilnică Recomandată (DZR)
  • Acid folic: 5% din DZR
  • Vitamina B5: 7% din DZR
  • Vitamina B12: 9% din DZR
  • Fosfor: 9% din DZR
  • Seleniu: 22% din DZR
  • Colină, un nutrient care ajută la construcția celulară
  • Luteină și zeaxantină care ajută la stoparea proceselor degenerative ale ochilor și vitamina A, deficitul de vitamina A fiind una dintre cele mai comune cauze la nivel mondial pentru pierderea vederii. *** Conține, de asemenea, vitamina D, E, K, B6, calciu și zinc, 6 g de proteină (cu toți aminoacizii esențiali) și 5 grame de grăsimi sănătoase.

foto: Pinterest