O dată importantă în calendarul activităţilor de pe agenda Colegiului Naţional “Octavian Goga” din Sibiu vine să completeze unul din obiectivele cele mai importante ale comunităţii care învaţă aici, fie că este vorba despre elevi, în primul rând, apoi despre profesori dedicaţi meseriei lor şi, totodată, conştienţi de importanţa pe care şcoala o are în formarea şi desăvârşirea personalităţii umane: a fi la curent cu dezvoltarea ştiinţelor, a tehnologiei, a culturii şi a efectelor pe care acestea le au în cadrul societăţii moderne şi a folosi aceste avantaje în folosul semenilor.
Profesoară de biologie, Codruţa Burlea reprezintă unul dintre modelele cu care Colegiul Goga se simte binecuvântat. Iniţiativa de a înfiinţa Cercul de Neuroştiinţe reprezintă un vis împlinit şi o promisiune faţă de viitor, iar evenimentul înseamnă un pas înainte spre performanţa asumată ca destin al instituţiei.
Neuroştiinţele au devenit, în ultima vreme, domenii importante de cercetare pentru toate disciplinele care studiază omul ca întreg, oferind perspective inedite asupra sistemelor de funcţionare ale acestui misterios organism care este fiinţa umană, iar apropierea de neurobiologie poate reprezenta un atu în devenirea profesională a elevilor care au ales Colegiul Naţional “Octavian Goga” din Sibiu pentru a urma o carieră în medicină, psihologie sau cercetare ştiinţifică. Şi, cine ştie, poate fi chiar un imbold pentru cei care vor alege să studieze, pe viitor, în Colegiul nostru.
Neuroştiinţe reprezintă un vis împlinit şi o promisiune faţă de viitor, iar evenimentul înseamnă un pas înainte spre performanţa asumată ca destin al instituţiei.
Neuroştiinţele au devenit, în ultima vreme, domenii importante de cercetare pentru toate disciplinele care studiază omul ca întreg, oferind perspective inedite asupra sistemelor de funcţionare ale acestui misterios organism care este fiinţa umană, iar apropierea de neurobiologie poate reprezenta un atu în devenirea profesională a elevilor care au ales Colegiul Naţional “Octavian Goga” din Sibiu pentru a urma o carieră în medicină, psihologie sau cercetare ştiinţifică. Şi, cine ştie, poate fi chiar un imbold pentru cei care vor alege să studieze, pe viitor, în Colegiul nostru.
“Cursul Integrarea şi fiziologia sistemului nervos la om pentru ciclul superior al liceului îşi propune abordarea studiului sistemului nervos prin înţelegerea şi asimilarea noţiunilor, conceptelor, principiilor şi legilor specifice şi de asemenea, aplicarea lor în diverse situaţii de viaţă, asigurând astfel condiţii pentru ca fiecare elev să îşi dezvolte o personalitate autonomă şi creativă. Strategiile didactice utilizate vor orienta elevii spre activităţi de investigare a structurilor, fenomenelor şi proceselor desfăşurate la nivelul sistemului nervos.În scopul dezvoltării la elevi a competenţelor de investigare ştiinţifică şi de cercetare, procesul de predare/ învăţare/ evaluare se utilizează învăţarea prin cooperare învăţarea prin descoperire, problematizarea, experimentul etc.
Există şi o ofertă extinsă: cursul opţional Integrarea şi fiziologia sistemului nervos la om pentru clasele a X-a, a XI-a şi a XII-a intenţionează întărirea şi aplicarea achiziţiilor de învăţare dobândite anterior la biologie, dar şi la alte discipline şi specializarea diversificată a elevilor.
Parcurgerea acestui curs vizează:
- formarea unor competenţe superioare care să asigure dezvoltarea elevilor în viitor
- deschiderea drumului spre progres prin familiarizarea elevilor cu noţiuni ştiinţifice din domenii de vârf cum ar fi: biologia moleculară, neurobiologia, nanotehnologia, inteligenţă artificială, cibernetica prin abordările interdisciplinare.
- pregătirea şcolară temeinică pentru orientare în pregătirea profesională;
- educaţia pentru sănătate a generaţiei tinere;
- dezvoltarea în specialitate pentu integrarea optimă în viaţa activă;
Potrivit reprezentanților prestigioasei instituții, prezentul curs este conceput într-o manieră flexibilă, care oferă profesorului libertatea să construiască demersul didactic, în cadrul fiecărei lecţii, în funcţie de propria personalitate, de particularităţile clasei şi de caracterul experimental al biologiei.”
Prof. Codruţa Burlea
Fragmente din scrisorile de intenție ale elevilor care fac parte din Cercul de Neuroștiințe
Agârbicean Ovidiu, clasa a X-a E
Creierul este primul organ la care mă gândesc când aud cuvântul complex. Omul a încercat mereu să justifice acțiunile și evenimentele din jurul său. În prezent, deținem multe informații despre centrul nostru nervos, însă puțini aleg să fie cu adevărat informați, din comoditate sau pur și simplu dezinteres. Pentru mine mereu a fost foarte important să înțeleg de ce mă simt în acel fel, de ce văd lucrurile în acest mod și de ce reacționez diferit în situații similare.
În cazul meu, cărțile de psihologie și dezvoltare personală au reprezentat introducerea mea în domeniul neuroștiințelor. Am citit despre o grămadă de studii, ce atestă teorii despre felul în care gândim. Una dintre preferatele mele este cea a gândirii duale, ce explică cum noi, ca oameni, vedem totul printr-un tipar alb-negru. Am văzut și scanări RMN ale emisferelor cerebrale în timpul anumitor activități, dar informațiile mele din domeniu sunt nesemnificative și insuficiente pentru a putea înțelege cu adevărat acest puzzle al activității cerebrale. De asemenea, vreau să știu mai multe despre reacțiile mediatorilor chimici din creier, deoarece aceștia declanșează stările noastre de zi cu zi. Vreau să pot înțelege mai bine cum lobul frontal din cortexul cerebral este responsabil pentru deciziile bazate pe rațiune și ce parte din creier coordonează deciziile bazate pe sentimente.
Înființarea unui cerc de neuroștiințe este oportunitatea mea să îmi răspund la întrebări și să reușesc să înțeleg mai bine acest domeniu atât de fascinant. În special în ultimul an, interesul meu pentru acest domeniu a crescut semnificativ. Mi-ar face plăcere să am ocazia de a depăși nivelul meu actual în domeniu, pentru că cine are imaginație fără cunoștințe, are aripi, dar nu are picioare.
Raluca Brădean, clasa a X-a E
Un prim motiv pentru care mi-ar face deosebita plăcere de a participa la cercul de neuroștiință este faptul că îmi doresc să descopăr cât mai multe laturi ale domeniului medical. Cei mai mulți absolvenți de liceu se înscriu la facultățile de medicină fără a ști cu exactitate ce specializare își vor alege. Ei bine, eu vreau să aflu din timp ce mi s-ar potrivi. De mult mă gândeam la neurologie. Mi se pare un domeniu fascinant de cercetare și dezvoltare academică.
Antonia Sturlică, clasa a X-a E
Odată cu participarea la aceste activități, văd o oportunitate de a-mi hrăni curiozitatea, de a mă dezvolta, de a cunoaște persoane noi, de a îmi îmbunătăți cunoștințele și mai ales, de a-mi spori șansele să merg pe drumul dorit. Cred că aceste cursuri suplimentare sunt exact ce îmi doream și aveam nevoie în acest moment. Gândul că aș putea face ceva ce îmi place mă bucură și mă face să mă simt din ce în ce mai dornică de a descoperi lumea științei si medicinei.
Irisz Lujza Gaspar, clasa a X-a E
Mi-aș dori să aflu mai multe despre cum funcționează creierul pe plan biologic, dar și cum afectează astfel comportamentul uman. Funcționarea acestuia, dar și cauzele și modalitatea de tratare ale posibilelor boli mă fascinează.
Darius David Mitaichie, clasa a X-a E
În primul rând, biologia a fost, încă din primii ani de școală, una dintre disciplinele mele preferate, iar domeniul neurologiei mi se pare unul foarte interesant, despre care aș dori să învăț cât mai multe lucruri. În plus, văd participarea ca o modalitate de a socializa și de a cunoaște persoane noi, cu interese asemănătoare mie, o oportunitate bine-venită în contextul pandemic.
De asemenea, medicina este una dintre opțiunile pe care le iau în considerare în alegerea unei facultăți, iar experiența pe care aș putea să o dobândesc în urma participării la acest proiect mi-ar oferi un mare avantaj.