Sfaturi de la specialisti: Obiceiuri sanatoase de cultivat in primii doi ani de viata

Mulți părinți știu că primii 2 ani din viața unui copil sunt importanți pentru dezvoltarea creierului și construirea de relații sănătoase. Dar acești ani sunt importanți și pentru a ajuta copiii să rămână sănătoși și să aibă o greutate sănătoasă pe măsură ce cresc.

Primii 2 ani din viața copilului stabilesc creșterea și dezvoltarea sănătoasă și sunt momentul de a cultiva obiceiuri sănătoase.

Alimentația responsivă ajută părinții și copiii să construiască o relație sănătoasă cu mâncarea și alimentația. Alimentația responsivă înseamnă că părinții urmăresc semnele de foame și de sațietate ale copilului și răspund calm și cu promptitudine acestora, concentrându-se pe crearea de experiențe alimentare sănătoase. Studiile arată că copiii alăptați au șanse mai mari să aibă o greutate sănătoasă când cresc. Copiii alăptați au mai mult control asupra experiențelor alimentare, e mai greu să fie alimentați în exces. Oferind copilului o varietate de alimente părinții reduc riscul de a avea un copil mofturos la masă. Sugarii își formează gustul spre vârsta de 9 luni. Ca atare, atunci când încep introducerea de alimente solide este important ca părinții să le ofere o varietate de culori, texturi și gusturi. Oferind copilului fructe și legume devreme părinții ajută copilul să le mănânce mai bine și mai târziu. Sugarii și copiii mici care consumă sucuri și alte băuturi îndulcite au risc mai mare de a face carii și de a consuma mai puțină apă când cresc. Academia Americană de Pediatrie recomandă ca sugarii (sub 1 an) să bea doar lapte de mamă sau formulă. Sugarii mai mari de 4 luni pot primi și apă. Cele mai sănătoase alegeri pentru copiii mici (1-3 ani) sunt apa, laptele de mamă sau laptele. Dacă li se oferă suc, acesta trebuie limitat la 120 ml pe zi.

Somnul contează de la început. Somnul suficient ajută copilul să rămână sănătos și este benefic și pentru sănătatea mentală. Sugarii și copiii o duc bine dacă au rutină, inclusiv ore constante de culcare seara și ziua – ca atare este important să se stabilească obiceiuri sănătoase somn imediat după naștere. Sugarii activi devin copii activi. Sugarii și copiii au nevoie de joacă pentru a crește sănătoși. Mulți copii mici nu se joacă activ suficient de mult. Statul mult în cărucior, leagăn sau scaunul de mașină poate duce la întârzieri de dezvoltare. Până la 30% din copiii mici au deja un televizor în camera lor și au risc crescut de a avea greutate excesivă, nu dorm suficient și pot avea probleme de sănătate mentală. Copiii învață prin joc activ și conversații. Părinții trebuie să prioritizeze copilul oferindu-i interacțiuni și experiențe reale din viață și mai puțin timp în fața ecranelor. Când vine vorba de inițierea de obiceiuri sănătoase părinții sunt cele mai puternice influențe din viața copilului. Părinții trebuie să le fie model pentru copilul lor prin alimentație sănătoasă, fiind activi și limitându-și propriul timp în fața ecranelor. Nu e niciodată prea târziu.După American Academy of Pediatrics Sursa: https://www.healthychildren.org/…/Healthy-Habits-to…

Sfaturi susținute de Asociația Baby Care Sibiu/ Dr Livia Maria Ognean- șef secție Neonatologie- Maternitatea Sibiu

foto: ziare.com